Länk till artikelt
Han har alltid tid att prata och jobbar lika gärna från en solig plätt i Turkiet som kontoret i Järfälla. Ugur Bozkurt hjälpte alla sina kunder över till Visma eEkonomi. Varför? Effektivt, tidsbesparande och billigare för alla.
Publicerat 2016-09-02
Ägaren till UB Redovisningsbyrå delar sin tid mellan Sverige och Turkiet. Han träffar släkt och vänner, lånar deras kontor eller sitter vid ett café. Kunderna finns i Sverige.
– Det har många fördelar att jobba utomlands. En är klimatet. Det var ganska kallt och molnigt i Sverige när jag landade sist … men det kan öppna upp för nya möjligheter också, det kom in en man till mitt lånekontor, han driver en restaurangkedja och det slutade med att han ville öppna i Stockholm. Han ställde frågor om hur man går tillväga för att starta företag i Sverige och jag kunde ju hjälpa honom lite.
Ugur Bozkurt startade företag 2013 utan en enda kund. Första kunden rekommenderade honom till andra tack vare att på UB Redovisning fanns det tid att prata utan att det kostade skjortan.
– Jag satte ett fast pris varje månad, det var kanske ganska lågt i början. Men jag gillar att prata med kunderna och det kändes jobbigt att ta betalt för det. Relationen är viktigare. Utifrån det byggde jag min kundkrets.
Idag har byrån cirka 80 kunder och två anställda, Nina Johansson och Ebru Cigel.
– Kunderna kan alltid nå oss. Det är det som de är mest nöjda med. Att de kan ringa och prata.
Vad har du för mål och vad är din drivkraft?
– Jag funderar mycket på det just nu. Jag vill egentligen ha en byrå med så mycket automatik som möjligt och jobba med rådgivning så att mina kunder kan bygga upp sin verksamhet. Vi ser ofta vad de skulle kunna göra för att förbättra.
Han ger ett exempel. Ett företag med två delägare hade stor efterfrågan på sina tjänster. Ändå hade företaget inte vuxit på flera år. Ett samtal med UB Redovisning resulterade i två nya anställningar och en ny bil.
– Två timmars samtal så kunde vi hjälpa dem att börja tjäna pengar. Det krävdes inte mer. De hade inte tänkt i de banorna. Det är så lätt att bli hemmablind.
UB Redovisningsbyrå skriver på sin hemsida att de "tagit steget mot att arbeta papperlöst".
– Jag vill helt enkelt inte hantera papper. En anledning är att när kunderna lämnar in uppgifter så saknas ofta underlag. Kunden tror att det är inlämnat. När vi jobbar i samma system kan vi gå in gemensamt och titta. Då ser de att underlaget faktiskt inte är inlämnat.
– En annan anledning är flexibiliteten. Hade jag varit beroende av papper så hade jag inte kunnat sitta utomlands och jobba i två månader. Min personal hade inte kunnat jobba hemifrån som de gör ibland.
– Enda nackdelen med att ha allt digitalt är att kunderna beklagar att de inte längre måste komma en gång i månaden med sina pärmar. Å andra sidan kan de komma ändå och så kan vi dricka kaffe och prata istället för att stämpla papper, för den delen är redan avklarad.
Ugur Bozkurt har hjälpt alla sina kunder att byta till Visma eEkonomi.
– Jag är lite emot att jobba med olika program. Det är för stor arbetsbelastning för oss och för mycket att hålla koll på. Ju fler kunder som själva scannar, desto bättre.
– Men kunderna är vana vid papper, det var en procedur för dem också, att lära om. Det får man förstå. Jag förklarar att de också tjänar mycket på det. De bara öppnar posten, tar en bild, betalar. Och sparar papperen hemma.
Han bytte system till Visma eEkonomi i december 2015. Det blev ganska tufft eftersom bytet gick fort. Alla kunder hann inte få koll på de nya rutinerna. Men han tycker ändå att det bara är att köra igång om man vill jobba pappersfritt.
– En erfarenhet jag gjorde är: Dela upp arbetet mellan kund och byrå. Bestäm vem som ska ansvara för vilka dokument. Om kunden gör jobbet själv så måste kunden också spara dokumentet.
Idag flyter det smärtfritt. Kraften kan läggas på att få företagen att växa. Eller vad det nu kan vara för något, som kunden behöver hjälp med.